B2B ve B2C Ne Demektir ? Aralarındaki Farklar Nelerdir ?

B2B ve B2C Ne Demektir ? Aralarındaki Farklar Nelerdir ?

B2B ve B2C Ne Demektir ? Aralarındaki Farklar Nelerdir ?


E-Ticaret Sektörü içeriğine göre ikiye ayrılır;

  • B2C; Business to Customer (Firmadan Müşteriye)
  • B2B; Business to Business (Firmadan Firmaya)
  • C2C: Customer to Customer (Müşteri'den Müşteriye)

Günümüz pazarlama sektörde sıkça söz edilen B2B (Business to Business), B2C (Business to Customer) C2C (Customer to Customer) yöntemleri arasındaki farklara hızlı bir göz atalım.

Firmadan firmaya gerçekleştirilen pazarlama yöntemi B2B (Business to Business) ile; firmadan müşteriye gerçekleştirilen pazarlama yöntemi olan B2C (Business to Customer) ve müşteriden müşteriye gerçekleştirilen pazarlama yöntemi olan C2C (Customer to Customer) arasında ne gibi farklar var?

Bu yöntemler neyi ifade ediyor?

Konu ile ilgili bu üç yöntem arasındaki bazı önemli farklardan bahsedelim;

B2B vs B2C

B2B ve B2C “müşteri” yönünden farklar

B2B müşterileri ürünün mantığına daha fazla odaklanırken;
B2C müşterileri ürünün sağladığı faydalara daha fazla odaklanmaktadır.
B2B müşterisinin satın alma kararında kişisel duygular yer almaz;
B2C müşterisi ise ürünü satın alırken duygularını da işin içine katar.
B2B müşterileri ürünün zaman, maddiyat ve kaynaklardan ne kadar tasarruf edebilececeğine odaklanır;
B2C müşterileri ise kendisine sağlayacağı faydalara ve sonuca odaklanır.

B2B ve B2C “satın alma” yönünden farklar

B2B yönteminde satın almalar çoklu aşamalardan geçer;
B2C yönteminde ise bu süreç basit ve kısa sürede gerçekleşir.
B2B yönteminde satın alma aşamasında birden fazla kişinin kararına ihtiyaç vardır;
B2C yönteminde ise tek bir kişinin kararı yeterlidir.

B2B ve B2C “satış” yönünden farklar

B2B’de müşterinin ihtiyacı ve her iki taraf arasında oluşturulacak olan karşılıklı güven doğrultusunda istişari satış gerekliliği vardır;
B2C’de ise doğrudan müşteri veya bayi temelli direkt satış yapılır.

B2B ve B2C “pazarlama” yönünden farklar

B2B pazarlama yönteminde markalar müşterilerine farkındalık sağlayabilme konusunda yardımcı olur;
B2C’de ise markalar müşterilerini satın almaya teşvik eder, sadık bir müşteri olmaları için uğraşır.
B2B’de marka bireysel ilişkiler ve istişari satışlar ile oluşturulur;
B2C’de ise bunun için reklamlar ve sosyal medya platformları kullanılır.

Tüketiciden tüketiciye yapılan e-ticaret’in kısaltılmış global anlamıdır. Tüketiciler arasında yapılan online alış-verişi ifade eder. Bu eticaret modelinde tüketiciler online web sitesinde biraraya gelerek ürün ve hizmetlerini sergilerler. Alıcılar da tüketicilerdir, sunulan ürün ve hizmetleri online veya offline olarak satın alırlar.

C2C Nedir ?

C2C eticaret modeline örnek olarak www.n11.com, www.etgo.Com, www.dolap.Com, www.sahibinden.com , www.gittigidiyor.com sitelerini örnek verebiliriz.

C2C (Customer to Customer) (Müşteriden Müşteriye) eticaret modeline şu  örnek verebiliriz;

Motorsikletinizi başka müşteriye satmak veya başka müşteriden motorsiklet satın almak,
Büronuzu başka bir müşteriye satmak veya başka bir müşteriden büro satın almak,
Kullanılmış veya yeni bir eşyamızı satmak,
Açık artırma ile ürün satmak veya almak,
Bir müşteriye hizmet satarken başka müşteriden hizmet satın almak gibi...